K21 MT 105mm

Infantry fighting vehicle / light tank (medium tank)
Jihokorejský lehký tank utvořený z pěchotního vozidla

Samotné bojové pěchotní vozidlo K21 bylo technologickým supermanem z Jižní Koreje kolem roku 2010. Šlo / jde dosud o mistrné vozidlo, protože byla posílena přímo jeho bojová role. Bylo navrženo jako zabiják těžce vyzbrojených IFV ruskovýchodního původu, zejména BMP-3. Jako pásové těžké vozidlo je zároveň neskutečně lehké a tedy pohyblivé (mrštné v boji). 

Jeho základní varianta vystoupila na světlo světa hned s 40 mm kanónem schopným pálit speciálně vyvinuté APFSDS střelivo. To má za úkol porazit pancíř BMP-3. Zároveň je skvěle chráněné, je navrženo naopak nenechat se porazit BMP-3. Celé je postaveno z revolučního kompozitového materiálu ze směsi oxidů hliníku, keramiky a skelných vláken, tedy kompozitního pancíře, který bychom čekali spíše u tanků (samozřejmě že u K21 ne v takové tloušťce).

Jihokorejská Republika jich nyní pro svoji obranu má necelých pět set. Po 2015 začaly přibývat i varianty s ještě těžší palebnou silou - ony známé střední tanky. 2013 přibyla dokonce varianta experimentálního tanku se 120 mm dělem utvořená z K21 cizími firmami. Proto vlastní výrobce K21 Hanwha Defense utvořil v 2015 méně vypjatou, rozumnější variantu K21-105 Medium Tank.

Jeho 105 mm hlavní dělo na věži od belgických CMI je schopno pálit veškerou 105 mm municí NATO, zejména z kanónu vystřelovanými, řízenými projektily Falarick. Tím se jinak hbitě manévrujícímu lehkému pásovému vozidlu rozšířily role skoro až na boj s tanky (těsně pod). K tomu může využít všechnu důmyslnou techniku dodanou jednotně se zbraňovou věží. Hlavní zbraň je plně stabilizována s elektronizovanou optikou pro boj za dne / noci a s digitálním systémem řízení palby. Takto je vůz ovládán tříčlennou posádkou, tedy skoro jako tank. Namísto tanku má však ještě vynikající taktickou a strategickou mobilitu právě kvůli své nízké hmotnosti, tu tank mít nemůže.

K21 MT-105 váží neuvěřitelně nízkých 25 tun, k čemuž ho pohání docela předimenzovaný motor Doosan s výkonem 840 koňů. Ten uděluje vozidlu rychlost 70 km/h při dojezdu 450 km. Vedlejší zbraní je spřažený 7,62 mm kulomet. Případně může být doplněn kulomet ráže 12,7 mm ve vlastní elektronicky ovládané věžičce. Takto upravené K21 může porazit zřejmě všechny zaostalé tanky Severní Koreje. Pěchotní výsadek byl z vozidla zcela vyňat a jeho místo zabrala právě zbraňová věž. Zůstala mu ovšem obojživelnost, automatické hašení a ochrana posádky vůči prostředkům hromadného ničení (CBRN).

Ze všech stran má být vozidlo chráněno vůči kulometům ruské ráže 14,5 mm s průbojnou municí, zepředu dokonce vůči 30 mm kanónům.

Jeho řízené střely Falarick 105 belgicko-ukrajinského původu mají schopnost přesnou palbou zlikvidovat jakýkoli středně a lehce pancéřovaný cíl na dlouhou vzdálenost. Jejich tandemová hlavice naváděná po laserovém paprsku poloaktivním SACLOS principem údajně dokáže prorazit ekvivalent pancíře 550 mm homogenní oceli (RHA) na vzdálenost 5 km.

Vozidlo také může být uvedeno do horského módu, kdy je zbraň nakloněna s náměrem 42° jako houfnice a pak může pálit za kopce nepřímou palbou na 10 km daleko, navíc velmi slušnou ustálenou kadencí 8 ran v minutě.

To je částečně možno díky hydropneumatickému podvozku s měnitelnou světlou výškou, který má vozidlo stále zachováno. Není divu, že z této pozdější varianty je odvozen dnešní supermoderní a velmi těžký skoro tank pro australskou armádu AS21.

Zdroje

https://www.hanwha-defense.co.kr/eng/products/maneuver-k21-105.do

http://www.military-today.com/tanks/k21_105.htm

Wikipedia

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Historie je kompilací minulých událostí, se kterými se lidé rozhodli souhlasit.
Napoleon Bonaparte